És de 'brocha
gorda' i molt simplista l’afirmació del premi Nobel i novel·lista Vargas Llosa
que «el nacionalisme és enemic de la llibertat» (diari ARA.cat, 24.10,2012),
perquè no té en compte les situacions, circumstàncies i formulacions en les
quals sorgeixen els diversos nacionalismes.
El sol fet que
siguin diversos ja obliga a diferenciar-los. I no solament pels seus mètodes
–com ja fa l’escriptor–, sinó també per les seves causes i finalitats, ja que
no tots els nacionalismes són iguals. Però també seria simplista i poc
intel·ligent dir que el nacionalisme és llibertat.
En general, els
nacionalismes tendeixen més aviat a posar en risc les llibertats individuals
dels ciutadans, la llibertat de les persones. La història i l’experiència així
ho ensenyen. Quan el col·lectiu es mitifica i s’anteposa al bé i a la dignitat
personals, els valors fonamentals perillen.
El nacionalisme
pot ser la reacció defensiva d’un col·lectiu davant l’agressió o la submissió
per part d’un altre col·lectiu del qual el primer forma part o al qual està
vinculat. És un reactiu saludable contra l’abús. També pot ser ofensiu quan té
ambicions expansives o imperialistes. Potser la valoració que en feia Vargas
Llosa es referia a aquest últim cas, tot i que sembla anar més enllà.
També hi pot
haver un xoc de nacionalismes. És el cas d’Espanya, on un històric nacionalisme
d’arrel castellana ha intentat imposar-se als pobles que integren l’Estat comú
però que no havia d’haver ignorat –n’hi ha d’ignorar !– la personalitat pròpia
d’aquests pobles. Aquest nacionalisme estatal és nefast, perquè suprimeix o
ofega identitats diverses i naturals, i en lloc d’enriquir amb aquestes
identitats la col·lectivitat més nombrosa, l’empobreixen i en minven el vigor
en no integrar-hi una diversitat tant viva. A aquest nacionalisme se li podria
aplicar també, o principalment, això de «el nacionalisme és enemic de la
llibertat».
La idealització
del col·lectiu pot actuar en els nacionalismes reactius o defensius, i amb
freqüència actua, en nom de la cohesió i de la unió “per a fer front comú al
contrari”, com a instrument uniformador d’actituds i d'instaurador d’un
empobridor e injust pensament únic. És a dir, per dins actua com una piconadora
de l’autonomia dels individus i de la diversitat existent entre la ciutadania,
i per fora, de cara al contrari, com a front radicalització de les diferències
i, fins i tot, del foment de la confrontació per les vies del cultiu
–especialment en l’escola i en els mitjans de comunicació– del menyspreu i,
fins i tot, de l’odi.
En els
conflictes nacionalistes, això passa quan la manca d’informació, la deformació
dels fets o la visceralitat –degudament orquestrades o animades– predominen
sobre la racionalitat. En aquests casos, la llibertat pateix, la dels pobles i,
lamentablement sobretot, la dels ciutadans com a persones que són. En ambdues
situacions, el nacionalisme no és llibertat.
Vargas Llosa
adverteix que –en la seva opinió– «els nacionalismes pacífics diuen respectar
la democràcia i la convivència, però no ens podem deixar enganyar», ja que
–també segons ell– «això és una disfressa, perquè el nacionalisme és una
ideologia inevitablement autoritària i renyida amb la llibertat». Ja dèiem al
començament que és una afirmació segurament excessiva i sense matisos, però en
tot cas caldria aplicar-la a tots els nacionalismes, als estatals i als no
estatals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario